En gründerånd som virkelig tenner noe i meg. Det kule med Gorm's er at det er enormt nærværende. Det er privat på en kul måte. Vennlig, sosialt og anerkjennende. Hvis du er en kul person, kan du nikke og si at "dette familien vil jeg være en del av."Gorm's Pizza, som det het den gang, startet i 2008 med blant annet Gorm Wisweh som en av de seks grunnleggerne.Det var noen som kunne noe med vin, noen som kunne noe med pizza og noen som kunne noe med drift, og så møttes de i dette Gorm's-prosjektet. Og det gikk skikkelig bra, forklarer Jesper Kongsvad.
Gorm's-prosjektet viste at det var et marked for gourmetpizza, og derfor kjøpte Orkla-konsernet flertallet av aksjene i Gorm's i 2018.
De ønsket å bruke Gorm's som en prøvekanin for å komme seg bort fra butikkhyllene og inn i restaurantbransjen, sier Jesper Kongsvad. Han understreker at oppkjøpet ikke var en suksess, og derfor har fem av de seks opprinnelige eierne nå kjøpt tilbake majoriteten av Gorm's.
Det ble litt som en samlebåndproduksjon. Som å fylle syltetøy på glass, og det er ikke slik du driver en restaurant. Hvis du glemmer kjærligheten og lidenskapen, vil gjestene legge merke til det ganske fort, og hele fundamentet i Gorm's gikk i stykker. Derfor kjøpte fem av seks eiere tilbake selskapet, og Orkla sitter igjen med mellom 10 og 20 prosent i dag, tror jeg.
I dag er det klare målet å få Gorm's tilbake på sporet og ta seg av driften, og derfor ble Jesper Kongsvad spurt i slutten av 2020 om han ville bli med på laget.
Selv om Gorm's ble kjent for gourmetpizzaen sin, er det ikke det kjeden i dag ønsker å assosieres med, sier Jesper Kongsvad. Vi har det siste året prøvd å bevege oss bort fra Gorm's Pizza og egentlig bare være Gorm's.
Vi ønsker å vise at vi har andre ting på menyen. Vi vil vise at vi er utrolig dyktige på vin, og at vi elsker vin. Vår direktør eier et vinfirma sammen med en av de andre eierne. Vi er bare enormt lidenskapelige om så mye annet enn pizzaen, sier driftssjefen.
Folk vil absolutt si "pizza" etter Gorm's, og det kjempes hardt for å fjerne pizza-delen. Derfor heter vi bare Gorm's i dag, akkurat som nettstedet har skiftet navn til wearegorms.dk.
I hele vår historie har vi prøvd å understreke at vi også er skikkelig gode på pasta, one pot-retter og deilige forretter. Vi ønsker ikke å være en pizzeria, fordi vi ikke kan leve av å være en pizzeria.
Når det gjelder spørsmålet om gjestene vil kunne merke den interne samhørigheten og gründerånden som råder hos Gorm’s, påpeker Jesper Kongsvad en av bransjens største utfordringer.
Jeg håper det, men vi er i en tid der det er vanskelig å finne kvalifisert personale. Derfor er det også vanskelig å få ut vår merkevarestrategi og få ambassadører. Vi er ikke 100% besatt av ambassadører, men det er flotte, smilende unge mennesker. Men det er også folk som sluntrer litt unna, og som like gjerne kunne ha stått i en malingbutikk. Det hadde vært fint om det var annerledes.
I tillegg til mangel på faglærte ansatte, er økende priser på råvarer også en stor utfordring for den danske restaurantbransjen, mener Jesper Kongsvad.
Regningen havner et sted, og det er hos våre gjester. Jeg tror mange har det veldig vanskelig med det, og derfor er det mange som velger å ikke gå ut å spise. Økende priser overalt gjør at man kun går ut å spise fredag og lørdag, så den vanlige mandag/tirsdag er vanskelig.
Er det vanskelig å selge den realiteten til gjesten?
Det er ikke noe vi blir konfrontert med, men vi kan bare se i hverdagen at det er et fattig antall gjester. Og så håper jeg ikke at pris blir en konkurransedyktig parameter. Det ville vært trist å gå på kompromiss med kvaliteten for å begynne å selge billigere varer. Det ville vært virkelig uverdig og ville gjort meg trist.
Selv om Gorm's vil bort fra å være Gorm's Pizza, så er det ikke fordi markedet ikke har plass for gourmetpizza. Gourmetpizzaen har absolutt sin berettigelse på markedet.
Det er det ingen tvil om. Vi ser ikke på pizzaen som en gatehjørnepizza, men heller som en hovedrett. Du kan lett betale 195 kroner for glasert svineknoke som koster 2,5 kroner å kjøpe inn. Våre pizzaer koster kanskje 30-40 kroner å lage. Så det er også ting som må sammenlignes med hverandre, forklarer Jesper Kongsvad.
Han påpeker at folk gjerne vil betale for kvalitet, også for take away.
En flaske vann på Q8 til 25 kroner vil jeg kanskje si ikke har sin berettigelse på markedet, men det går jo veldig bra likevel. Så jeg mener helt klart at gourmetpizza har sin fulle berettigelse, og vi ser også folk som betaler 175-195 kroner for en pizza som take away. Så folk ønsker det gjerne.
Jesper Kongsvads største glede ved å jobbe i restaurantbransjen er menneskene. Mennesker som er åpne og målrettede for å lykkes. Han ser en restaurantbransje i Danmark som emmer av nysgjerrighet.
Jeg liker at vi ikke er så fast forankret i en eller annen matkultur, men at vi er utrolig nysgjerrige. Her kommer landets lille størrelse til sin rett. Vi er enormt nysgjerrige på hva som er mulig og kan la seg gjøre, og hva andre land gjør. Vi tar jo inn alt fra hele verden. Det er utrolig spennende.
Gorms driftssjef ser Danmark som et land som er langt fremme, og spesielt København ser han som et spennende mekka for restaurantbransjen. Han tror likevel at restaurantbransjen vil være omtrent på samme sted om fem år.
Det var en gang for fem år siden da vi sa at kjøtt var helt ut, og at vi for Guds skyld ikke kunne servere det, og at MASH ikke hadde noen berettigelse. Men det går bedre enn noen gang. Folk elsker kjøtt, og hvis du sier til folk at de ikke kan spise kjøtt, så spiser de mer kjøtt.